lördag 16 januari 2016

The Infernal Devices



The Infernal Devices trilogin utspelar sig i samma universum som The Mortal Instruments-serien, vilken jag läste delar av för ett par år sedan men som jag inte tyckte så bra om, men tidsmässigt före denna. Den utspelar sig i ett alternativt London (England) där det finns demoner, varulvar, vampyrer och spöken. Tessa anländer till London från New York, där hon ska möte upp sin bror som redan flyttat dit. Men väl där tas hon till fånga av två äldre damer, som verkar övertygade om att hon har övernaturliga krafter. Hon befrias av två killar, Jem och Will, som båda är shadow hunters och dödar demoner. Tillsammans med dem ger hon sig i kast med att försöka hitta sin försvunna bror, och nyckeln till vem hon är och vilka krafter hon har. 

Jag gillade den här serien betydligt mer än det jag läst av The Mortal Instrument-böckerna. Karaktärerna är välskrivna, Tessa får vara både stark och svag, men utan att bli direkt korkad i sina handlingar. Jem och Will är likaså intressant och resten av karaktärerna. Historien är spännande och det går inte att förutsätta hur det ska gå och vad som ska hända. Slutet kunde kanske varit något bättre, men som helhet är det ändå en väldigt bra serie, och jag blev sugen på att ge The Mortal Instruments en ny chans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar