torsdag 14 augusti 2014

Forge of Darkness - Steven Erikson


Forge of Darkness är första delen i Steven Eriksons nya trilogi, och utspelar sig i samma universum som hans serie The Malazan Book of the Fallen, men flera tusen år tidigare. Det handlar om Tiste Andii-folket och tar sin början under en tid där det råder stora spänningar inom landet mellan olika grupper. Det viskas om inbördeskrig och att gemålen har för mycket politisk makt. Och mitt i allt detta finns de tre bröderna, Anomander, Andarist och Silach Ruin.

Erikson bevisar återigen vilken bra författare han är. Jag gillar verkligen hans sätt att skriva, och det här är en bok som för mig aldrig blir långsam och tråkig, även om den är lång. Det är medryckande och engagerande, och inte ens de filosofiska diskussionerna stör mig nämnvärt. Över hela berättelsen känns det som om att det ligger en känsla av sorg, av det oundvikliga slutet som väntar och allt det goda i världen som oundvikligen kommer gå förlorat. En känsla som jag såväl känner igen från böckerna i Malazan-serien.

Liksom i Malazan-serien har boken en hel uppsjö av karaktärer, men det går ändå relativt lätt att hålla isär dem. En hel del hjälper det att många känns igen från tidigare böcker. Av den anledningen är det nog inte att rekommendera att läsa boken om man inte har läst den tidigare serien, det går säkert men det blir nog betydligt svårare att hänga med och man får inte samma sammanhang som man får nu. Ska bli riktigt spännande att läsa fortsättningen när den kommer, i vänta på det får jag väl fortsätta med mitt omläsningsprojekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar