tisdag 12 augusti 2014

En stilla undran om var läspeppen tog vägen


För lite över två år sedan fick jag mitt första jobb efter högskoleexamen, flyttade till en ny stad och var utan uppkoppling i flera veckor. Under de veckorna känns det som om jag hade enormt med både lästid och läslust. För fyra år sedan pluggade jag på högskolan vilket å ena sidan innebar att jag aldrig kände mig riktig ledig under terminerna, men å andra sidan innebär att det var möjligt att gå till biblioteket under dagarna och spendera en lektionsfri förmiddag eller eftermiddag med att läsa. Och jag har aldrig läst så mycket som jag gjorde då.

Sedan har lästiden bit för bit minskat, jag spenderar numer betydligt mer tid med att läsa bloggar och slösurfa. Och även läspeppen har minskat undan för undan, de tillfällen när jag fastnar så i böcker att jag läser varje ledig stund, på morgonen innan jobbet, på lunchen, så fort jag kommer hem från jobbet, blir färre och färre. Jag vet inte riktigt var det gått snett. De böcker som jag läser känns inte heller lika bra, visserligen är majoriteten inte direkt dåliga, men de där riktiga guldkornen känns som om det lyst med sin frånvaro under första delen av det här året. Och jag vet inte riktigt hur jag ska få tillbaka det, speciellt inte läspeppen. Tänker att sex-timmars arbetsdag åtminstone hade gjort underverk för lästiden, för allt som ska passas in i vardagen med träning, matlagning och sociala aktiviteter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar