onsdag 15 maj 2013

Rymdresa till Mars


Arthur C Clarkes bok The Sands of Mars köpte jag på mig på förra årets kontrast, men har inte kommit mig för att läsa förrän nu. Har läst SOS från Törstens hav av honom tidigare, men det är ett på år sedan. Hade inte jättehöga förväntningar innan, men jag hade nog ändå väntat mig något mer än det jag fick.

Det handlar om en Science Fiction författare, som får möjlighet att åka med till Mars. Och vad han sedan upplever det. Och, inte så mycket mer. Det känns som det här hade kunnat gjorts mycket bättre. Det är inte direkt dåligt, men det känns inte som det händer något, som att det finns nån poäng med historien eller det är inte speciellt engagerande. Jag hade önskat mig nåt mer.

2 kommentarer:

  1. Är det inte egentligen så att Clarke är en av de väldigt överskattade sf-författarna? Törs knappt läsa nåt av honom, för jag tänker mig liksom inte att de ska vara bra. Men Childhoods End var förstås bra...

    Hmm, kollade precis hans bibliografi och inser att The Sands of Mars var en av hans två första romaner. Encyklopedin säger att den här boken lider av träig prosa och att han blev bättre senare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är väl inte helt omöjligt, men vill minnas att jag tyckte SOS från törstens hav var helt okej när jag läst den.

      Förhoppningsvis är han bättre i senare böcker då.

      Radera