torsdag 18 april 2013

The Alloy of Law - Brandon Sanderson


Modernitetens vindar blåser, järnvägen byggs ut och allt fler installerar elektriskt ljus i sina bostäder. Men ute i gränslandet mot vildmarken så är det dock fortfarande ett hårt liv som gäller, och de fåtal män och kvinnor som upprätthåller lagen har att göra. En av dem är Waxillium Ladrian. Efter ett fall som går fel, så återvänder han till sin födelsestad Elendel för att efterträda sin släkting som överhuvud för sitt hus. Han är fast besluten att lägga  sitt förflutna bakom sig och gör sitt bästa för att anpassa sig till sitt nya socitetsliv. Men  när ett antal spektakulära stölder inträffar och folk blir kidnappade kan han inte längre så still vid sidan av utan att göra något.

Jag har inte läst något av Brandon Sanderson tidigare, och för mig var han mest den personen som skulle skriva klart Robert Jordans Wheel of Time när denna gick bort, så den här boken kom som en trevlig överraskning. Jag hade således inte läst Mistborn trilogin som utspelar sig ett par århundraden före, så världen och magisystemet var nytt för mig men jag gillar den värld han har skapat, och magisystemet som bygger på ett antal metaller. Det är fascinerande, och det funkar bra. De manliga karaktärerna känns väl kanske inte direkt nyskapande, men jag gillar dem likväl och de funkar. I mitt tycke är de kvinnliga karaktärerna intressantare, speciellt Marasi som tillåts vara mindre tuff än männen utan att för den skulle bli svag eller ett hinder. Tempot är högt, vilket gör att jag inte riktigt hinner med att ta in allt, och jag hade önskat att jag fått mer tid på mig, framförallt för att lära känna och förstå motståndarsidan. Men det blir å andra sidan aldrig långdraget och är spännande att läsa så jag kan nog överleva. Det känns som om det är upplagt för en fortsättning, vilket jag hoppas på då jag vill läsa mer om Wax och hans äventyr. Härnäst blir det väl till att läsa Mistborn trilogin som utspelar sig innan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar