fredag 7 september 2012

The machine has been built. All that remains is to set it in motion.


The Escapement är tredje och avslutande delen i K.J. Parkers The Engineer trilogy, i vilken vi till sist ska få svar på frågan, om den landsförvisade ingenjören genom sin komplicerade plan, till sist ska få komma hem. Till skillnad från de två andra böckerna känns det som om här hela tiden hålls ett hyfsat tempo, även om det liksom tidigare böcker är mycket prat och reflekterande.

Karaktärerna har bättrat sig något från förra boken, och känns inte längre lika hemska (=onda), utan jag har större förståelse för dem. Och genom hela serien, men framför allt i sista boken, löper känslan av att karaktärerna är väldigt mänskliga, men fast i sin tid och sina sociala konventioner, utan möjlighet att bryta sig loss. Och det är någonstans där vi landar i slutet, det blir inget episkt avslut, för det är inte den typen av historia, men ett avslut får vi.

Jag gillar Parkers sätt att skriva, även om det bitvis kan bli lite för tekniskt och för många detaljer på saker jag inte förstår och har svårt att föreställa mig. Jag gillar inte alltid de karaktärer författaren presenterar och låter utvecklas, men jag vill ändå veta vad som händer med dem och vill läsa vidare. Serien och historien i sig håller som sagt inte det högsta tempot, men den är ändå klart underhållande att läsa.

Del ett
Del två

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar