onsdag 19 september 2012

Boktjuven - Markus Zusak


Döden har en historia att berättar. Den utspelar sig i Tyskland under andra världskriget, och vi får följa Liesel Meminger, som flyttar till en fosterfamilj, och hennes liv där, mitt under brinnande krig, fattigdom, vänskap, judevandringar och bombningar.

Jag har i regel svårt för böcker om andra världskriget, eftersom det ofta blir för jobbigt, för hemskt, för verkligt. Men det här funkar för mig, trots att det är hemskt. Och det är intressant att läsa en bok som utspelar sig i Tyskland under andra världskriget, och handlar om "vanliga" människor där, och deras lidande under bombningarna. Det är så lätt att se världen i svart och vitt, och Tyskland som det onda, utan att se att det inte är så enkelt, historien och verkligheten är mer mångfacetterad än så.

Sättet att berätta, med döden som berättar historien om Liesel med insprängda delar om sitt eget jobb, sin vardag under perioden, funkar riktigt bra. Det ger en viss distans, vilket behövs när det blir för hemskt, för att jag ska orka läsa vidare.

Jag förstår verkligen att boken har hyllats, och är väldigt glad att jag såg till att läsa klart den, efter att jag fastnade mitt i den ett bra tag.

2 kommentarer: