måndag 6 februari 2012

Två korta om vampyrer och odöda


Läst sista (?) delen i Paris Immortal-serien. Vampyrer, spöken, dataintrång och maffialiknande uppgörelser. Inte riktigt lika bra som föregående böcker, saknar något utan att kunna säga exakt vad, men funkar bra som lättsam underhållning (trots att den bitvis är mer hemsk än lättsam) när lästlusten är sådär. Funderar på om det kommer fler böcker, slutet känns inte helt slutgiltig, men inte kunnat hitta nån information om det, så får väl se. Hoppas på det för jag vill se mer av karaktärerna och deras utveckling och få veta mer om vad som har hänt dem tidigare.

Även läst ut min andra Ajvide Lindqvist bok. Efter en lånvarig värmebölja i Stockholm händer något, alla som varit döda i mindre än två månader vaknar till liv. Vilket inte är helt oproblematiskt. Helt okej, men kan nog konstatera nu att Ajvide Lindqvist inte riktigt passar mig. Liksom Låt den rätte komma in, som jag läst tidigare, så är det här helt okej. Men inte riktigt min grej, det blir för realistiskt, för äckligt på något sätt, utan att jag kan säga klart varför. Han sätt att skriva passar nog inte mig helt enkelt. Därmed inte sagt att det är en dålig bok, för det är den inte, spännande och svår att lägga ifrån sig. Men som sagt inte riktigt min grej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar