måndag 19 september 2011

Locke Lamoras lögner - Scott Lynch


Möt Locke Lamora, ledare för Gentlemannatjuvarna, ett gäng tjuvar som genomför storslagna och välplanerade kupper, bedrägerier. Skådespelare av högsta rang, ikläder de sig tusen olika förklädnader för att lura av de rika deras surt förvärvade (eller ärvda) pengar. Men ibland finns det något sådant som att vara för smart, det kan dra till sig fel sorts uppmärksamhet.

Vi får följa gänget när de genomför sin nyaste kupp och parallellt med det får vi följa hur det gick till när Locke växte upp och kom att lära känna de andra i gänget, sina vänner och kompanjoner. Den värld som målas upp är fascinerande, staden Camorr, en stad byggd på öar och genomkorsad av kanaler. Staden är full av lämningar efter en tidigare civilisation som ingen vet så mycket upp, fantastiska byggnader som ingen vet hur de en gång skapades.

Berättelsen om Lockes uppväxt är spännande och miljö som boken utspelas i är fascinerande. Men det räcker inte, då jag inte finner huvudberättelsen särskilt intressant eller spännande. Jag bryr mig inte speciellt mycket om det som händer och inte heller karaktärerna faller mig i smaken. Mest känner jag bara en lättnad när boken till slut är utläst, och jag känner ingen lust alls att ge mig i kast med fler böcker i serien.

2 kommentarer:

  1. Hehe, jag tycker precis tvärtom! Älskar Locke för han är så cool. Speciellt gillar jag att han använder hjärnan istället för muskler. Har bara läst två böcker (tredje kommer ut i år) men den är redan en av mina favoritfantasyserier.

    SvaraRadera
  2. Skönt att man tycker olika ibland också :)

    SvaraRadera