måndag 7 mars 2011

When in doubt, read a Pratchett


Eller när läslusten inte riktigt vill infinna sig och man (läst jag) plockar upp bok efter bok och börjar läsa, men ingen faller mig i smaken, då är det bra att ha en oläst Discworld-bok (Making Money) stående i bokhyllan.

Denna gång var det en ny bekantskap i form av Moist von Lipwig som får det hedervärda (?) uppdraget av att ta över ansvaret för Ankh-Morproks myntverk samt banken precis bredvid. Med en chef som dreglar över honom och kräver dagliga promenader, en bankdirektör som aldrig ler och som är besatt av siffror, något onämnbart i källaren och en av de mest ökända gamla släkterna i staden som önskar se honom död, blir det inget lätt jobb.

Innehållande en av mina favoritkaraktärer Vetinari, och med full fart från början till slut, underfundiga kommentarer och reflektioner kring ekonomi och pengar (och clowner och livets tragiskhet), kändes det som om det var precis vad jag behövde för att återfå något av min läslust igen. Bara att hoppas på att det håller i sig nu...

1 kommentar: