måndag 28 februari 2011

Under heaven - Guy Gavriel Kay


I två år har Shen Tai levt som en eremit och spenderat dagarna med att begrava benen efter de hundratusentals män som dog på ett slagfält i kriget mellan Kitai och deras grannar Taguran. På nätterna hör han spökenas klagande röster från alla de vars ben ligger obegravda. Ibland tystnar en röst, då vet han att just den mannens ben nu blivit begravda, och den osaliga anden fått ro.

Som belöning för sitt arbete, får han av de styrande i Taguran 250 sardiska hästar. Dessa hästar är legendariska och oändligt värdefulla. För att belöna en man, ger man honom en sardisk häst. För att upphöja en man över sin omgivning ger man honom fyra eller fem stycken. 250 är en otänkbar gåva. Nu måste Tai ta sig till hovet, med sina intrikata, komplicerade intriger, för att kunna bestämma vad han ska göra av sina gåva, och sitt numera total förändrade liv.

Det tar lite tid innan jag kommer in i boken. Sådär ett halvt kapitel. Är nära att ge upp. Sedan tar det sig, och jag är glad att jag inte gav upp. Det här är helt klart den bästa bok jag läst i år. Älskar språket, de poetiska vindlingarna, hur Tai hela tiden återvänder i tankarna till sina två spenderade med att begrava ben och lyssna på klagande andar.

Älskar miljöerna, de öde stäpperna i norr, stugan vid den lilla sjön, städerna i imperiet Kitai. Fascineras av karaktärerna, huvudkaraktärernas ovilja att böja sig för någon annan, att acceptera allt som det är utan att försöka förändra det. De få inslagen av magi, spökena som klagar på natten, schamanen på stäppen i norr. De politisk förvecklingarna i imperiet, där ingen talar klarspråk och säger rätt ut vad de menar utan pratar runt, runt, runt allt. Hur en liten händelser blir utlösning på något annat. Oförutsägbarheten, att jag inte vet vad nästa sida ska bära med sig eller hur historien kommer sluta. Det här var riktigt bra, och jag ser fram emot att läsa mer av författaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar