söndag 27 februari 2011

Hans majestäts drake - Naomi Novik


England ligger i krig med Frankrike, med Napoleon i spetsen. Utöver flottan, så spelar också de båda ländernas population av drakar en stor del i utgången i kriget. När HMS Relian besegrar ett franskt fiendefartyg och lägger beslag på deras värdefulla last, ett dragägg, ändras kapten Will Laurences liv för alltid. Tillsammans med draken, Temeraire, måste han bege sig till Skottland, där deras utbildning ska påbörjas, så att de kan hjälpa Englands styrkor i kampen mot Napoleon, innan det är försent.

Jag gillar den här boken. Den är spännande att läsa, drakarna är intressanta och hur historien berättas, utgående från verkliga händelser men att lägga till drakarna. Dock är det inte fantastiskt. Karaktärerna saknar djup, de blir för mig inte mer än skisser, personer satta att gestalta bara en känsla eller ett drag. Språket är sådär, och styckeindelningen lämnar en del i övrigt att önska. Bitvis känns det rörigt, och historien hoppar. Vidare känns historien en aning naiv, men å andra sidan kan det väl ha att göra med att det här kanske räknas mer som en barnbok (än vuxenbok)?

Likväl finns i alla fall en del frågor som tas upp, som en del kritik av samhället som det ser ut då och frågor runt det, och den roll drakarna spelar. Och det är trots allt bara Noviks debut, så det är möjligt att en del av det jag stör mig på försvinner allteftersom, eller utvecklas till att bli bra. Jag vill i alla fall läsa vidare i serien för att se hur det går för Laurence och Temeraire.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar