tisdag 28 december 2010

En drink före kriget - Dennis Lehane


Privatdetektiverna Patrick Kenzie och Angie Gennaor får i uppdrag av en uppsatt politiker att leta reda på en försvunnen städerska som har stulit viktiga dokument innan hon försvann. Men när de väl hittar henne, visar sig dokumenten vara något helt annat än vad de först trott och handla om något helt annat. Samtidigt är Boston oroligt, två rivaliserande gäng förbereder sig för en uppgörelse. Angie har samtidigt problem på hemmaplan med sin misshandlande make och Patrick drömmer om sin döde far, han som var hjälte i samhällets öga men något annat på hemmaplan.

Jag gillar verkligen Lehandes sätt satt skriva, den svarta, cyniska humor han har och den värld han målar upp. Det är mörkt, våldsamt och med en hel dos action, biljakter och skottlossningar. Men samtidigt är det befolkat av en mängd intressanta karaktärer, som i regel inte är endimensionella utan har flera sidor.

Det här är första boken om Patrick och Angie, men eftersom man av någon anledning har valt att översätta och ge ut böckerna i fel ordning, så var den första boken jag läste den tredje, vilket jag inte visste när jag läste den. Såsom jag minns det, (det var ett tag sedan jag läste den) så går de att läsa dem som fristående, men de bör nog ändå läsas i ordning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar