torsdag 11 november 2010

Anita Blake nr åtta



Det här börjar inte bra. Efter de första kapitlen är jag nära att slänga boken i väggen, eftersom jag blir så irriterad på personernas agerande i allmänhet och Anitas i synnerhet. Och då med det i minnet att jag efter att ha läst de första böckerna tycket att hon var den bästa hjältinnan sedan Buffy. Men det blir bättre, och i slutet är jag nästan tillbaka i den samma känsla som jag hade när jag läste de första böckerna. Fast okej, det har kanske mest att göra med att det i slutet finns första kapitlet i nästa bok, som innehåller ett stycke Death (Edward).

Slutomdömet blir nog ändå att det är för mycket varulvar (och dylika) och för lite zombies. Och för mycket sex, det ozar ut från varje sida och jag blir mest irriterad. Allt handlar om sex. Precis allt. Och även om det finns något försök till förklaringar, så är det ändå inte tillräckligt i mina ögon för att motivera allt det. Och ytterligare en bok med våldtäkter, vad är det med det? Går det inte skriva en bok utan att någon blir våldtagen, eller hotad med våldtäkt? Det blir någon tjatigt faktiskt, och det är väl inte det som är tanken.

Sedan gjorde jag misstaget att läsa vad de efterföljande böckerna handlar om, och nu kan jag inte tänka på mycket annat. Hade ekonomin tillåtit hade jag beställt de följande sex delarna eller så och kört ett maraton. Nu blir det inte så utan jag får försöka hålla mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar