tisdag 19 oktober 2010

Santa Olivia - Jacqueline Carey



Först ett ord om baksidetexter. Det är ju i regel det som gör en intresserad av boken, och om de är bra så fångar det en. Sedan är det bara att hoppas att boken kan leva upp till förväntningarna. Ibland blir det inte så. Och ibland är felet kanske inte att boken i sig är dålig, utan att jag innan jag börjar läsa fått en uppfattning om vad boken ska handla om som visar sig vara felaktig, eller att jag tolkat baksidetexten på ett felaktigt sätt. Och sedan finns det de texter som avslöjar för mycket om boken, så att jag bara sitter och väntar på att en viss sak ska inträffa, istället för att kunna uppskatta historien. Här är det inte det som är problemet, utan jag verkar ha drömt fram en helt annan text till boken än den som faktiskt står på baksidan.

Så vad den här boken inte handlar om, (men som jag fick för mig att den skulle handla om) är en genmanipulerad tjej som letar efter sin far. Dock finns det en genmanipulerad tjej, Loup, med som lever i en isolerad militärzon på gränsen mellan USA och Mexiko. Staden är isolerad ifrån omvärlden, och livet där är hårt med få framtidsutsikter för människorna, som kontrolleras av militärerna från den närbelägna militärbasen. Efter att Loup har blivit föräldralös flyttar hon in på barnhemmet, där hon får vänner som hon tillsammans med planerar att göra något åt de orättvisor som civilbefolkning utsätts för av soldaterna.

Första biten av boken är bra, riktigt bra. Sedan tar det stopp. En del av problemet är väl att jag förväntar mig att få höra en annan historia, och därför väntar på den innan jag inser mitt misstag när jag läser vad som faktiskt står på baksidan av boken. Kanske är det här en bra bok. Men det är inte den typ av historia som jag vill läsa, och därför får inte boken den chans den kanske egentligen förtjänar. Det är en okej bok, men den lämnar mig med en känsla av besvikelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar