söndag 16 maj 2010

A Spell of Winter - Helen Dunmore


I ett fallfärdigt hus lever Catherine och Robert tillsammans med sin morfar och tjänstefolk. Övergivna av sina föräldrar har de bara varandra att vända sig till, alltmedan huset förfaller runt omkring dem i vinternatten. Men ingenting varar för evigt och undan för undan inträffar händelser som kommer förändra deras liv.

Det händer väl egentligen inte så speciellt mycket i boken. Eller också gör det det, men det går i så fall mig förbi. Historien innehåller mycket tillbakablickar, vilket jag finner vara något förvirrande. Första halvan av boken är ändå helt okej, det flyter på bra och jag dras med i historien. Efter det gjorde jag ett uppehåll i min läsning, och kanske är det det som är problemet. Andra halvan av boken kommer jag aldrig riktigt in i. Och slutet blir något av ett antiklimax för mig, en besvikelse.

I övrigt är miljöerna vackert beskrivna, den frusna stämningen som vilar över huset i vintern. Huvudpersonerna kommer jag aldrig in på livet, de förblir främlingar för mig boken igenom och deras motiv förstår jag inte. Vidare får jag inte svar på alla frågor jag har om bipersoneras öden och förklaringar till deras handlingar, vilket jag skulle velat ha. Men kanske ska det vara en del av charmen, att inte ge alla svar utan lämna en del åt läsarens fantasi. I slutändan är jag bara glad över att boken är slut och jag kan gå över till att läsa något roligare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar