tisdag 6 april 2010

The Magician's Apprentice - Trudi Canavan




Tessia bor i den avlägsna byn Mandryn, nära gränsen mellan Kyralia och Sachaka, tillsammans med sina föräldrar. Hennes pappa är byns helare (healer, osäker på hur det ska översättas till svenska) och Tessia hjälper honom och hoppas på att en dag själv få följa i hans fotspår, vilket dock inte är möjligt eftersom hon är kvinna. En dag upptäcks att hon har magiska krafter och hon får börja som lärling hos Lord Dakon. Samtidigt, vid gränsen mellan Kyralia och Sachaka förbereder utstötta ädlingar från Sachaka att invadera Kyralia och vinna land och rikedomar.

I grannlandet Sahaka anländer Stara till sin fars hem där hon ska bo och (hoppas hon) hjälpa honom med handel och affärer. Men det blir inte som hon tänkt sig och fadern visar sig vara helt annorlunda mot vad hon trodde.

Jag gillar boken. Historien flyter på bra och jag gillar karaktärerna. Dock känns det lite som jag hört det förut, och länderna, framförallt Schaka med sitt slavsystem, känns väldigt välbekant. Slutet känns lite abrupt, är inte exakt säker på hur kronologin ser ut, då boken utspelar sig före The Black Magician Trilogy, som jag inte har läst, så kanske kommer mer av historien där, för jag skulle vilja veta mer om hur det gick för karaktärerna efteråt. Men hur som helst gillade jag boken och ser fram emot att läsa The Black Magician Trilogy snarast.




1 kommentar:

  1. Jag har b a r a läst The Black Magician Trilogy haha :D var inte medveten om att det fanns en innan faktiskt, och det var ingenting man märkte under läsningen heller.

    Recension här, om du ids läsa på engelska (var innan jag bytte språk på bloggen till svenska...): http://bokmalande.wordpress.com/2010/04/12/19/

    SvaraRadera