tisdag 16 mars 2010

Perdido Street Station - China Miéville


Läste ut China Miévilles "Perdido Street Station" i helgen. Boken utspelar sig i staden New Crobuzon, en myllrande stad stadd i ett stadigt förfall och befolkad av allehanda mer eller mindre mänskliga varelser. Här bor Isaac Dan der Grimnebulin, en frilansande forskare som får i uppdrag av en garuda (fågelvarelse) att hjälpa honom flyga igen, då hans vingar blivit amputerade. Men under processens gång går något fel och en hemsk fasa släpps lös över staden...

Jag hade höga förväntningar på boken innan jag började läsa den, efter att ha läst om den här. Och den är väl för all del inte dåligt heller, men jag hade väntat mig mer. Den börjar bra, en mystisk person anländer till staden och vi får följa dennes tankar. Spänningen byggs upp, bara för att upplösas i intet, känns det som. Det känns på något vis för enkelt, jag hade velat har något mer storslaget, mer mystik.

Sedan blir språket tidvis ett problem. I regel brukar jag inte ha problem med att läsa böcker på engelska, men jag önskar att boken funnits översatt till svenska eftersom förståelsen inte riktigt finns där. Inte för att det påverkar förståelsen av historien, men jag förstår inte riktigt hur de olika varelserna faktiskt ser ut och fungerar. Allt jag får i huvudet är skissartade, blurriga bilder som inte riktigt hänger ihop. Jag är dock inte helt avskräckt, utan kan tänka mig att läsa något annat av China Miéville.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar